Теоретично-нормативне обґрунтування інновацій в освіті
Максімова Л.Є., завідувач навчально-виробничої практики, викладач
педагогіки вищої кваліфікаційної категорії, викладач-методист КВНЗ
«Олександрійський педагогічний коледж імені В.О.Сухомлинського».
Зміни й оновлення – рушій прогресу, стимул до розвитку та
вдосконалення. Впровадження інновацій –
крок до реалізації мети освіти.
Інноваційна діяльність здійснюється з урахуванням вимог
нормативної бази освітньої галузі, зокрема:
-
Закону України «Про
інноваційну діяльність»;
-
Закону України «Про освіту»;
-
Закону України « Про вищу освіту»;
-
Закону України « Про фахову передвищу вищу освіту»;
-
Концепції Нової української школи.
Закон України «Про освіту» (стаття 54) серед
прав і обов’язків педагогічних працівників визначає такі:
-
педагогічну
ініціативу;
-
розроблення та
впровадження авторських навчальних програм, проєктів, освітніх методик і
технологій, методів і засобів, насамперед методик компетентнісного навчання [4].
У відповідності до Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої
діяльності інноваційною освітньою діяльністю у системі освіти є
діяльність, що спрямована на розроблення й використання у сфері освіти
результатів наукових досліджень та розробок [7].
Спрямованість освітніх інновацій: підвищення рівня якості
освіти, результативності й ефективності роботи учасників освітнього процесу й
освітніх закладів у цілому.
Об'єктами
інноваційної освітньої діяльності є: нові емпіричні та/або теоретичні знання,
навчальний та виховний процеси, освітні (педагогічні), дидактичні, виховні,
управлінські системи, моделі, методи, інноваційні освітні програми і проекти,
інші інтелектуальні продукти, засоби навчання та обладнання, організаційні та
адміністративні рішення, а також рішення іншого характеру, що істотно
поліпшують якість освіти, результативність та ефективність освітньої діяльності
педагогічних та науково-педагогічних працівників, навчальних закладів [7].
Спираючись на Закон України «Про освіту», виділимо
пріоритетні принципи інноваційної роботи:
-
забезпечення рівного доступу до освіти;
-
науковий характер;
-
гласність;
-
відповідальність;
-
демократизм;
-
практична апробація;
-
сприяння навчанню впродовж життя.
Згідно із Законом України «Про освіту» академічна
доброчесність – це сукупність етичних принципів та визначених законом правил,
якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання
та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до
результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень [4].
Дотримання академічної доброчесності педагогічними,
науково-педагогічними та науковими працівниками передбачає: посилання на
джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;
дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права; надання
достовірної інформації про методики і результати досліджень, джерела
використаної інформації та власну педагогічну (науково-педагогічну, творчу)
діяльність; контроль за дотриманням академічної доброчесності здобувачами
освіти; об’єктивне оцінювання результатів навчання [4].
Визначимо форми
інноваційної роботи, а саме:
-
вивчення
й узагальнення інноваційного досвіду, його впровадження у професійну підготовку
вчителя;
- розроблення
нових освітніх програм;
- статті,
які публікуються в фахових й інших виданнях;
- підручники,
посібники, методичні розробки, довідники;
- наукові
праці;
- положення
та інші нормативні документи внутрішнього користування;
- виступи на конференціях, семінарах, брифінгах,
конгресах тощо;
- керівництво
інноваційною роботою студентів щодо підготовки інноваційних проєктів, статей,
робіт на конкурси, доповідей тощо;
-
рецензування
підручників, посібників, статей, розробок тощо;
-
створення
програмних й інших засобів моніторингу якості освіти.
Ураховуючи
специфіку діяльності закладу, що здійснює підготовку фахівців освітньої галузі,
під час розробки інновацій варто акцентувати увагу на вимогах до вчителя,
визначених у Законі України «Про освіту», Концепції Нової української школи, зокрема: якість освіти, мотивація до вдосконалення,
професійного розвитку, навички здорового способу життя, фізичне та психічне здоров’я,
педагогічна етика, повага до гідності, прав, свобод і інтересів учасників
освітнього процесу, здатність працювати в команді, необхідність дотримуватися
законів України, патріотична налаштованість, система цінностей, толерантність, інформаційна
грамотність, успішність, здатність до змін,
академічна доброчесність, професіоналізм [4].
Систематизуємо
теоретичні засади інноваційної роботи та подамо їх у вигляді схеми:
Інноваційна освітня
діяльність як і позитивний педагогічний досвід повинна мати стійку платформу.
Узагальнимо її складові:
Теорія
спрямовується та перевіряється практикою. Однією із результативних форм її
апробації є практикуми. Розкриємо суть цього поняття.
Практикум – форма
освітнього процесу, яка передбачає
самостійне виконання завдань на основі узагальнених і систематизованих
теоретичних напрацювань, оволодіння навичками дослідницької роботи [1].
Саме тому практикум – це дієва форма
впровадження інновацій в освітньому закладі.
Узагальнюючи вищезазначене, слід наголосити
на тому, що інноваційна робота повинна мати професійно-практичне значення,
сприяти підготовці компетентного, конкурентноздатного вчителя з чіткою системою цінностей та інноваційним мисленням, здатного
впроваджувати інновації у професійне середовище і життя.
1. Волкова
Н.П. Педагогіка. – К.: Академія, 2012. – 612 c.
2.Закон України «Про фахову передвищу вищу освіту». Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2745-19.
3.Закон України «Про вищу освіту». Режим
доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.
4.Закон України «Про освіту». Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/main/index.
5.Закон України «Про
інноваційну діяльність». Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15.
6.Концепція Нової
української школи. Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/249613934.
7. Положення про порядок здійснення
інноваційної освітньої діяльності. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0946-00.
Коментарі
Дописати коментар