Онлайн-конференція на базі ліцею імені Т.Г.Шевченка для студентів спеціальності 012 Дошкільна освіта на тему: «Готовність дитини-дошкільника до навчання в 1 класі»

 Мусулега Л.О., звертаючись до студентів і викладачів, сказала:

— Бідь-яка дитина – це вже безцінне створіння. Кожна з них для мене є унікальною. Дитина, яка вступає до 1 класу, перш за все повинна володіти навичками самообслуговування, а саме: вміння підготуватися до уроку, покласти свої речі на парту, підготуватися до уроку фізкультури на інше.

Дитина, яка приходить до школи, повинна бути емоційно готова до навчання в колективі, до спілкування з іншими дорослими, не тільки з батьками та своїми рідними й близькими.

Важливе значення має психологічна підготовка – тих психічних новоутворень, які лежать в основі вивчення наук: уява, фантазія, мислення, пам’ять, увага.

Особливе значення в навчанні дітей має увага. Першу пораду, які слід давати батькам: потрібно розвивати об’єм уваги, її концентрацію. Наприклад, «»можна використати такі вправи на розвиток уваги у дітей 5-6 років:

1. Гра «Заборонений колір» на концентрацію і розподіл уваги. Умови проведення: не можна називати заборонені кольори, наприклад, зелений і червоний; не можна один і той самий колір називати двічі.

А тепер за питання: якого кольору небо? Якого кольору трава? Якого кольору сонце? Якого кольору полуниця?

Дитина може відповісти: небо – блакитного; трава як газон; сонце – жовтого; полуниця, як серце.

2. Гра «Знайди зайве» на концентрацію уваги та її розподіл.

Можна прочитати ряд слів та дати завдання плескати в долоні, якщо діти чують зайве слово:

— Голуби, синиці, галки, макарони (зайве слово макарони).

Мовна функція має особливе значення. До 6-7 років в дитини повинна бути сформована мовна готовність до навчання у школі:

-       дошкільник повинен уміти правильно та чітко промовляти слова та всі звуки рідної мови, говорити досить гучно, в помірному темпі;

-       словниковий запас дитини, що вступає до школи, повинен складати приблизно 2000 слів.

Повинна бути підготовлена рука. Часто поняття «підготовка руки до письма» асоціюється в людей з необхідністю навчити дитину писати так, як вона писатиме у школі, тобто прописом. Насправді ж у цій фразі недарма є слово «підготовка», яке означає, що потрібно не вже навчити писати, а створити умови, щоб, прийшовши до школи, дитина була готова писати багато. Що означає багато? Багато значить регулярно, систематично та обов’язково.

Орієнтування у просторі: вгорі, внизу, один, багато. Це ще один показник готовності до навчання в 1 класі. Можна, наприклад, роздати дітям картки з двома смужками: вгорі червона, внизу синя і запропонувати: «Покладіть палець на червону смужку. Де розташована смужка? (Внизу.) Покладіть на верхню смужку один листок, на нижню – багато листків. Скільки листків унизу? Вгорі?».

Крім того, важливим є те, щоб діти були  інтелектуально спроможні, а для цього потрібно, щоб були розвинені 2 півкулі головного мозку. Моєю фаховою родзинкою є розвиток інтелекту молодших школярів за допомогою нейробіки. Я хочу навести приклади деяких вправ. Але спочатку нагадаємо:

-       поєднуйте роботу двох і більше органів почуттів;

-       акцентуйте увагу на тому, щоб у звичайній ситуації органи чуття діяли по-новому;

-       зраджуйте звичному, надавайте перевагу новому;

-       Пам’ятайте! Нюх – єдине відчуття, яке має безпосередній зв’язок із мозком. Тому спогади, пов’язані з запахами є найбільш стійкими.

Наведемо приклади вправ.

Напевно, багато хто з вас практикував подібне в дитинстві. Візьміть в одну руку ручку, в іншу другу та паралельно малюйте якісь фігурки. Почати можна з хрестиків те сердечок. Така задача відмінно про стимулює ваш мозок. Можна застосувати принцип зміни рук і до інших дій: почистити зуби, відкрити тюбик з пастою та ін.

Прості вправи для роботи мозку: вимкніть світло та запропонуйте дорослим і дітям пройтися будинком по пам’яті. Таке завдання відвищить увагу та концентрацію.

Вправи з нейробіки можна урізнюманітнювати самостійно. Можна придумати щось своє, прийнятне для вашого способу життя. Головне – це різноманітність. Основна складова такого фітнесу – дивувати свідомість та змушувати клітини мозку працювати за новою, незвичною для нього схемою.

Також я хочу у своїх майбутніх першачків бачити ровиненими вміння:

-       відтворювати зразок;

-       працювати за запропонованим планом, інструкцією;

-       орієнтуватися у просторі;

-       викладати послідовно сюжетні картинки та складати відповіді за ними;

-       розв’язувати задачі з логічним навантаженням.

 

Москалець Ірина Валентинівна назвала та проаналізувала основні види діяльності ЗДО з підготовки дитини – дошкільника до навчання в 1 класі.

1.     Розвиток усного мовлення дитини (правильно вимовляти звуки, особливо приголосні, без призвуків).

Якщо дитина чітко не вимовляє звуки, то вона спотворює слова наприклад: [ми а ки]. Це свідчить про несвідомість читання. Потрібно:

-         вчити вимовляти звуки через гру (звуконаслідування живої і неживої природи);

-         вчити скоромовки в поєднанні з рухами;

-         вчити вірші та використовувати вправу «Луна» (говорити в мікрофон, щоб дитина себе чула).

2.     Збагачення та розширення словникового запасу:

-         ігри у слова, наприклад, за рахунок родо –  видового групування:

-         квіти – це конвалія, троянда, хризантема, або: конвалія, троянда, хризантема – це квіти. 

3.     Розвиток зв’язного мовлення:

-         переказувати тексти;

-         описувати картини;

-         складати власні твори – казки, вірші.

4.     Підготовка до письма:

·        Розвивати дрібну моторику руки:

-         ліплення;

-         вирізання;

-         малювання;

-         ігри з мозаїкою, «Лего», крупами.

Яким би я хотіла  бачити першокласників?! Такими, які б:

-         вміли ставити запитання (період «чомучок»);

-         вільно висловлювались;

-         дозволяли бути не схожими ні на кого («Можна я проспіваю вірш?»).

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Методичні рекомендації з практики «У дитячих оздоровчих таборах»

СИСТЕМА ПРАКТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛЯ В ОЛЕКСАНДРІЙСЬКОМУ ПЕДАГОГІЧНОМУ ФАХОВОМУ КОЛЕДЖІ ІМЕНІ В.О. СУХОМЛИНСЬКОГО