Онлайн-конференція на базі ліцею імені Т.Г.Шевченка для студентів спеціальності 012 Дошкільна освіта на тему: «Готовність дитини-дошкільника до навчання в 1 класі»
Мусулега Л.О., звертаючись до студентів і викладачів, сказала:
— Бідь-яка дитина – це вже безцінне
створіння. Кожна з них для мене є унікальною. Дитина, яка вступає до 1 класу,
перш за все повинна володіти навичками
самообслуговування, а саме: вміння підготуватися до уроку, покласти свої
речі на парту, підготуватися до уроку фізкультури на інше.
Дитина, яка приходить
до школи, повинна бути емоційно
готова до навчання в колективі, до спілкування з іншими дорослими, не тільки з
батьками та своїми рідними й близькими.
Важливе
значення має психологічна підготовка
– тих психічних новоутворень, які лежать в основі вивчення наук: уява,
фантазія, мислення, пам’ять, увага.
Особливе значення в навчанні дітей має увага. Першу пораду, які слід давати батькам: потрібно розвивати
об’єм уваги, її концентрацію. Наприклад, «»можна використати такі вправи на
розвиток уваги у дітей 5-6 років:
1. Гра «Заборонений колір» на концентрацію і розподіл уваги. Умови
проведення: не можна називати заборонені кольори, наприклад, зелений і
червоний; не можна один і той самий колір називати двічі.
А тепер за
питання: якого кольору небо? Якого кольору трава? Якого кольору сонце? Якого
кольору полуниця?
Дитина може
відповісти: небо – блакитного; трава як газон; сонце – жовтого; полуниця, як
серце.
2. Гра «Знайди зайве» на концентрацію уваги та її розподіл.
Можна прочитати
ряд слів та дати завдання плескати в долоні, якщо діти чують зайве слово:
— Голуби,
синиці, галки, макарони (зайве слово макарони).
Мовна функція має
особливе значення. До 6-7 років в дитини повинна бути сформована мовна
готовність до навчання у школі:
- дошкільник повинен уміти правильно та чітко промовляти слова
та всі звуки рідної мови, говорити досить гучно, в помірному темпі;
- словниковий запас дитини, що вступає до школи, повинен
складати приблизно 2000 слів.
Повинна бути підготовлена рука. Часто поняття
«підготовка руки до письма» асоціюється в людей з необхідністю навчити дитину
писати так, як вона писатиме у школі, тобто прописом. Насправді ж у цій фразі
недарма є слово «підготовка», яке означає, що потрібно не вже навчити писати, а
створити умови, щоб, прийшовши до школи, дитина була готова писати багато.
Що означає багато? Багато значить регулярно, систематично та обов’язково.
Орієнтування у просторі: вгорі, внизу,
один, багато. Це ще один показник готовності до навчання в 1 класі. Можна,
наприклад, роздати дітям картки з двома смужками: вгорі червона, внизу синя і
запропонувати: «Покладіть палець на червону смужку. Де розташована смужка?
(Внизу.) Покладіть на верхню смужку один листок, на нижню – багато листків.
Скільки листків унизу? Вгорі?».
Крім того,
важливим є те, щоб діти були інтелектуально спроможні, а для цього
потрібно, щоб були розвинені 2 півкулі головного мозку. Моєю фаховою родзинкою
є розвиток інтелекту молодших школярів за допомогою нейробіки. Я хочу навести приклади деяких вправ. Але спочатку
нагадаємо:
- поєднуйте роботу двох і більше органів почуттів;
- акцентуйте увагу на тому, щоб у звичайній ситуації органи
чуття діяли по-новому;
- зраджуйте звичному, надавайте перевагу новому;
-
Наведемо
приклади вправ.
Напевно, багато
хто з вас практикував подібне в дитинстві. Візьміть в одну руку ручку, в іншу
другу та паралельно малюйте якісь фігурки. Почати можна з хрестиків те
сердечок. Така задача відмінно про стимулює ваш мозок. Можна застосувати
принцип зміни рук і до інших дій: почистити зуби, відкрити тюбик з пастою та
ін.
Прості вправи
для роботи мозку: вимкніть світло та запропонуйте дорослим і дітям пройтися
будинком по пам’яті. Таке завдання відвищить увагу та концентрацію.
Вправи з
нейробіки можна урізнюманітнювати самостійно. Можна придумати щось своє,
прийнятне для вашого способу життя. Головне – це різноманітність. Основна
складова такого фітнесу – дивувати свідомість та змушувати клітини мозку
працювати за новою, незвичною для нього схемою.
Також я хочу у
своїх майбутніх першачків бачити ровиненими вміння:
- відтворювати зразок;
- працювати за запропонованим планом, інструкцією;
- орієнтуватися у просторі;
- викладати послідовно сюжетні картинки та складати відповіді
за ними;
- розв’язувати задачі з логічним навантаженням.
Москалець
Ірина Валентинівна назвала та проаналізувала основні види діяльності ЗДО з
підготовки дитини – дошкільника до навчання в 1 класі.
1.
Розвиток
усного мовлення дитини (правильно вимовляти
звуки, особливо приголосні, без призвуків).
Якщо дитина чітко не вимовляє звуки, то
вона спотворює слова наприклад: [ми а ки]. Це свідчить
про несвідомість читання. Потрібно:
-
вчити вимовляти звуки
через гру (звуконаслідування живої і неживої природи);
-
вчити скоромовки в
поєднанні з рухами;
-
вчити вірші та
використовувати вправу «Луна» (говорити в мікрофон, щоб дитина себе чула).
2.
Збагачення
та розширення словникового запасу:
-
ігри у слова,
наприклад, за рахунок родо – видового
групування:
-
квіти – це конвалія,
троянда, хризантема, або: конвалія, троянда, хризантема – це квіти.
3.
Розвиток
зв’язного мовлення:
-
переказувати тексти;
-
описувати картини;
-
складати власні твори
– казки, вірші.
4.
Підготовка
до письма:
·
Розвивати
дрібну моторику руки:
-
ліплення;
-
вирізання;
-
малювання;
- ігри з мозаїкою, «Лего», крупами.
Яким би я хотіла бачити першокласників?! Такими, які б:
-
вміли ставити запитання
(період «чомучок»);
-
вільно висловлювались;
-
дозволяли бути не
схожими ні на кого («Можна я проспіваю вірш?»).
Коментарі
Дописати коментар