Готуємось до виховної взаємодії з учнями



Досвід дистанційного навчання
студентів 22 групи
відділення спеціальності «Початкова освіта»
з практики «Позакласна та позашкільна виховна робота»
Керівник практики: Максімова Л.Є.




Варто знати:
Виховні технології – це стратегії, тактики, алгоритми, процедури виховання.
Технологія – система засобів, способів, алгоритмів, спрямованих на досягнення результатів діяльності.
Технологія виховання – це науково обґрунтована система педагогічних форм, методів, прийомів і засобів виховного впливу, спрямована на вирішення конкретного виховного завдання.
Зміна завдань веде до зміни технологій.
Існують технології особистісно-орієнтованого, гуманістичного, колективного виховання, розвитку критичного мислення, командної взаємодії, здоров’язбережувальні технології тощо. Вони включають  стратегії (поєднання методів, прийомів, форм, засобів виховання у певній комбінації та зовнішньому вираженні). Технологія ширше поняття, ніж стратегія. Стратегія допомагає реалізувати мету технології.
Виховання в Новій українській школі спрямовано на:
-                 виховання цінностей та патріотизму;
-                 виховання відповідальності, дисциплінованості;
-                 виховання толерантності;
-                 командну взаємодію;
-                 розвиток інноваційного та критичного мислення;
-                 виховання успішної та щасливої дитини.
В умовах сьогодення активно впроваджуються такі стратегії виховання: «асоціативний кущ», «дерево рішень», «колаж ідей», «віночок побажань», «мікрофон», «обери позицію», «мішечок сміття», «за та проти», «дискусійна паралель» тощо.
Для результативного впровадження технологій та стратегій освіти необхідно конкретизувати мету, сформулювавши завдання у відповідності до вимог НУШ і підібрати технології й стратегії виховання, наприклад:
Завдання: формувати в учнів шанобливе ставлення до рідної мови.
Технологія особистісно-орієнтованого виховання
Стратегія «Я хочу сказати своє слово»
Методика: кожен із нас розуміє значення мови. Давайте його озвучимо: «Для мене мова – це…».
Отже, мова – це засіб спілкування, наші думки, почуття, наш народ. Ми повинні берегти і шанувати мову.
Завдання: сприяти формуванню в учнів активної життєвої позиції, відповідальності, вмінь приймати рішення.
Технологія розвитку критичного мислення
Стратегія «Дерево рішень»
Ситуація: птахи взимку потребують нашої допомоги, багато їх гине саме від голоду.
Проблемне запитання:
-                 Як допомогти птахам вижити?
Методика: кожен із нас подумає як допомогти птахам і запише своє рішення на стікер (1 хвилина). Озвучимо та прикріпимо стікери до нашого дерева (малюнок на дошці).
Дискусія: Які рішення вам найбільше сподобалися? Чому?
Таким чином, від нашої небайдужості, відповідальності, дієвості залежить життя інших.
Технології та стратегії в дії
Конспект виховного заняття
Підготовлено студентами 22 групи  Бучик-Шевченко В., Деревянко Я.
Тема. Вода – джерело життя.
Мета: розширити кругозір знань учнів про  воду, її властивості та значення в житті людини; розвивати критичне мислення, мовлення, уяву учнів; сприяти вихованню екологічної  культури дітей, естетичних смаків, цінностей.
Форма: година спілкування.
Обладнання: ілюстративний матеріал, глобус, фішки для відзначення.
Перебіг виховного заходу:
І. Вступна частина
1. Організація дітей, привітання
2. Вступне слово
З раннього дитинства ми звикаємо до чарівної краси природи. Ми часто гуляємо в парках, відпочиваємо в садах,буваємо в лісі, радіємо, спілкуючись з природою. Саме природі людина зобов'язана своїм існуванням. Про яке багатство природи ми сьогодні поговоримо ви дізнаєтесь прочитавши акровірш на дошці.
Вона є на Землі в усьому.
Он в небі хмаркою летить
Дає життя всьому живому.
А от без неї нам не жити
3. Повідомлення теми, мотивація діяльності
- Отже, тема нашого сьогоднішнього заняття «Вода – джерело життя».


- Діти, у ході виховної години буде вікторина, в якій найактивніші й найкмітливіші учні отримають ось такі наклейки, а хто отримає більше наклейок отримає головний приз.
- Сьогодні ми з вами поговоримо про воду та спробуємо дізнатися, яку роль відіграє вона в житті людини, які властивості має, як людина впливає на стан води своєю діяльністю. Це повинен знати кожен громадянин України. Адже вода – це необхідна умова життя на планеті Земля.
II. Основна частина
1. Розповідь
- З водою добре знайомий кожен, хто звик вмиватися, п'є чай, вміє плавати, катається на ковзанах, санчатах або лижах. Вода –  це найважливіша речовина на Землі, без якої не може існувати жоден живий організм.
 Давайте подивимося на глобус. Можна побачити,що вода займає 70% поверхні нашої планети. Але більшу частину цієї води людина вживати не може.
- Чому? (відповіді дітей).
- Правильно, бо вона солона і непридатна для пиття. Якщо уявити, що вся вода нашої планети вміщатиметься в трилітрову банку, то прісна вода займе лише півсклянки. А якщо з цієї склянки надібрати 3 краплі, то вони будуть складати воду рік і озер. Океани, моря і ріки регулюють кругообіг життя на Землі. Вони займають велику площу поверхні землі і саме вони впливають на клімат, зберігають рослинний і тваринний світ.
2. Вікторина
А зараз проведемо вікторину «Без води – нема життя».

- Як ви вважаєте, чому вона має таку назву?
Правила легкі, я зачитую питання а хто знає відповідь підіймає руку.
За правильну відповідь наклейка, в кінці у кого буде більше наклейок отримає ось таку медаль.
1. Як називається перший місяць весни? (Березень)
2. Яка квітка росте на воді? (Латаття).
3. Як можна донести воду у ситі? (Заморозивши її).
4. Як називається найбільша річка, яка протікає по території України ? (Дніпро).
5. Де живуть білі медвежі ? (На Північному полюсі).
6. Який птах плаває, як риба? (Пінгвін).
7. Яка риба б'є струмом? (Електричний скат).
8. Яких каменів у річці немає? (Сухих).
9. На яке дерево сідає ворона під час сильного дощу? (На мокре).
Підсумок вікторини. Час визначити переможця.
3.              Дискусійна паралель
Немає на Землі речовини, важливішої для нас, ніж звичайна вода, і в той же час не існує більш загадкової речовини, яка має стільки цікавих властивостей.
- Чому саме? (Доведіть свою думку, обґрунтуйте або спростуйте відповідь товариша).
4.              Повідомлення наукових фактів
Вода – це єдина речовина в природі, яка в земних умовах існує в усіх трьох станах: рідкому – вода, твердому – лід, газоподібному – пара.
- Отже, у чому її унікальність?
5.              Презентація життєвого досвіду «Вода в житті людини».
- Всі ми знаємо, що вода – це не просто дар природи, це – основа життя.
Вода – необхідний компонент життя. Вона потрібна для життєдіяльності рослин, тварин, людини. Людина постійно використовує воду для життя, приготування їжі, миття, прання, відпочинку, спорту, транспортного сполучення і так далі.
- Без їжі людина може прожити два місяці, а без води не проживе і п'яти днів.
- Цікавий факт – скільки води було на початку, при створенні світу, стільки її
залишилось і у нас час і буде у майбутньому, адже вода у постійному русі.
- Воду ми п'ємо, з неї ми варимо їжу, в ній купаємося, використовуємо її в побуті. Без води людина не може жити! Багато років тому назад вода в наших річках і озерах була чистою. З кожним роком вона стає дедалі бруднішою і бруднішою. Колись наші дідусі та бабусі могли спокійно користуватися водою з річки, озера або джерела. А сьогодні не завжди в них можна навіть купатися. І якщо забруднення води не зупинити, її хімічний склад може змінитися так, що вона стане остаточно непридатною для людини і всіх живих істот.



6.              Рубрика «Чи знаєте ви, що»:
-                 Є вода тверда і м’яка. Тверда має солі кальцію і магнію. М’яка вода має мало солей. Це вода дощова, снігова.
-                 Є вода важка, яка, використовується в атомній енергетиці.
-                 Є срібна вода, яка має лікувальні властивості.
-                 Є аміачна вода під назвою «нашатирний спирт».
-                 Вода – це мисляча структура, яка накопичує енергію, має пам’ять. Її не потрібно тривожити, злити, бо може і розгніватися.
-                 Не пийте воду в будинку, де сваряться, вона негативно вплине на ваше здоров’я!
7.              Обмін думками
-                 Чи вистачить води наступним поколінням?
-                 Чи потрібно піклуватися про неї?
-                 Що можемо зробити ми?
-                 До чого призводить байдужість і безвідповідальність?
Втручання людини в природу не має завдавати їй шкоди. Особливо гостро постало це питання нині. Забруднення води не тільки загрожує життю мешканців моря, річки, а й порушує коло обіг речовин, через що погіршується клімат, здоров’я людей.
8.              Турнір кмітливих
Умови: хто відгадає більше загадок, той переможець.
1.              Перли ніч порозсипала. Сонце встало та й зібрало. (Роса.)
2.              Текло, текло, та й лягло під скло. (Вода, лід.)
3.              Впаде з неба – не розіб'ється, впаде у воду – розпливеться. (Сніг.)
4.              Взимку горою, а літом водою. (Сніг.)
5.              Що приходить тихо, а йде з шумом? (Сніг.)
6.              Мене просять і чекають, а як покажусь – утікають. (Дощ.)
7.              Сидить дід за подушками і стріляє галушками. (Град.)
8.              Сама вода і по воді плаває. (Крижина).
9.              Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить. (Річка).
10.           Ви добре впоралися з цим завданням.
10.Визначення переможців.
ІІІ. Заключна частина
- Що є джерелом життя?
- Що нового ви дізналися про воду?
Обери позицію
- Як я можу піклуватися про воду?
Узагальнюючий висновок
Запам’ятайте: кров Землі – вода, а кровоносні судини – річки…
Вода на Землі відіграє ту саму роль, що і кров в організмі людини. Так писав Леонардо да Вінчі.
Який висновок ми зробимо і що порадимо всім людям?
Тож, давайте будемо берегти воду, звертатись до неї з повагою,пам’ятаючи про властивість води всмоктувати як позитив, так і негатив.
Конспект виховного заняття
Підготовлено студенткою 22 групи Пащенко Е.
Тема. «Всесвітній день Землі»
Мета: розширити знання учнів про природне навколишнє середовище; стимулювати пізнавальні інтереси учнів щодо здобуття екологічних знань; формувати науковий світогляд сучасного школяра; розвивати, спостережливість, уяву, логічне та критичне мислення; виховувати цінність людського життя, бережне відношення до природи, активну життєву позицію.
Форма заходу: бесіда.
Обладнання: ілюстративний матеріал.
Перебіг виховного заходу:
І. Вступна частина
1.              Робота над висловом
- Діти, прослухайте вислів, і скажіть, як ви його розумієте?
«Все на Землі, все треба берегти:
І птаха, й звіра, і оту рослинку,
Не треба думати, що цар природи ти,
Бо врешті, ти лише її частинка!»
Цей вислів закликає нас берегти природу, навколишнє середовище. Кожен з нас повинен усвідомити, що без природи  не було б і нас з вами.
2.              Повідомлення теми, мотивація діяльності
Отже, сьогодні ми поговоримо про Землю, про її проблеми та про те, що ми можемо зробити для своєї планети.  Ці знання допоможуть зберегти природу для нащадків.
ІІ. Основна частина
1.               Розповідь з елементами бесіди
Традиція святкування Дня Землі 22 квітня бере свій початок у ХІХ столітті, коли Джордж Стерлінг Мортон, секретар території штату Небраска (США), запропонував призначити день, у який усі жителі штату займалися озелененням своїх ділянок. Ідея отримала широку підтримку, і в перший День Землі було висаджено близько мільйона дерев. День Землі – свято, коли кожен має внести свій посильний вклад в збереження планети Земля.
- Діти, ми можемо зробити щось корисне для нашої планети не лише в цей день, а й в будь-які інші. Які ідеї у вас є?
2.               Кошик ідей
Об’єднаємося у групи  висунемо свої ідеї щодо примноження природи рідного міста (3 хвилини).
Презентація роботи. Запис кращих ідей.
3.              Гра «Я – лікар природи»
Зміст гри. Уявіть себе лікарями. Почнемо  прийом незвичних пацієнтів. А для того щоб дізнатися хто це ви маєте відгадати загадки.
Стрімко вибігли на гору
Дві подружки білокорі.
Дощик їм полоще кіски,
Звуть тих подружок… (Берізки).



Отже, перший пацієнт – це берізка. «Допоможіть мені, будь ласка, шановні лікарі. Щовесни приходять до лісу і ріжуть гострими ножами мою кору. Я так страждаю від болю. З ранок витікають мої соки. Я слабшаю, насилу стою під вітром. А в ранки намагаються потрапити бактерії різних деревних хвороб». Що ми можемо порадити людям, для того щоб допомогти берізці?
В сукні зеленій стою цілий рік.
Сонечко світить, чи падає сніг,
Голок багато  в господарстві тримаю,
Тільки не шию й не вишиваю. (Ялинка)



Другий пацієнт-ялинка. «Я найнещадніше  дерево в лісі! Людям подобаються мої волохаті  запашні гілочки. Вони так і намагаються їх  обламати. А гілочки мої гнучкі, відразу не  ламаються. Якби вони знали, як це боляче! А взимку, напередодні Нового року, щоразу чекаю на свою загибель від гострої пилки або сокири. Люди прикрашають своє житло не думаючи, що я гину». Що порадимо?
Із зеленої сорочки,
Що зітхав весною  гай,
Білі дивляться дзвіночки,
А як зовуть їх, відгадай ! (Конвалії)



«Я красива і дуже запашна. Від цього страждаю. Рвуть нас люди, продають букетами, ставлять у вази. Чи надовго вистачить нашої краси і запаху, якщо ми без кореня. Ми намагаємося сховатися від людей у заростях, та марно...».
- Чим можемо допомогти нашим пацієнтам?
- Продумаємо рецепти їх здоров’я.
Підсумок гри. Люди повинні берегти дерева, трави, квіти. Вони також живі, їм боляче, коли люди використовують їх для задоволення власних потреб.
4.              Асоціативний кущ
З чим у вас асоціюється природа?
(Люди, звірі, птахи, риби, комахи, поля, гори, дерева, трави, квіти, небо, сонце, зорі, повітря, життя).
5.              Інтерактивна вправа «Так чи ні»
Природа – це головна умова життя на планеті Земля
Діти на шкалі визначають своє розуміння цього твердження.
Висновок. Без природи немає життя.
6.              Обери позицію
«Я буду захищати і примножувати природу тому, що…»
7.              Вправа «Уявляю і дію»
Пропонуємо вам здійснити уявну подорож у світ чистої планети. Заплющіть очі на хвилинку й уявіть зелений ліс. У ньому стоять красиві дерева, руденькі білочки стрибають з гілки на гілочку, співають дзвінкоголосі птахи. Повітря чисте й духмяне. Уявіть лісову галявину. Цвітуть різнокольорові, запашні квіти. Уявіть річку. В ній плавають різні рибки. Вода прозора і красива. Пахне щастям. Розплющіть очі.
- Які почуття у вас були, коли ви це уявляли?
- Чи відповідає уявлена картина тому, що реально існує в природі?
- Що засмучує вас, коли ви з батьками подорожуєте в світ природи?
- Чому ми маємо берегти природу?
- Що може зробити кожен із нас для збереження нашої Землі?
8.              Дерево побажань
Учасникам роздаються  листочки, діти  записують свої побажання планеті Земля та прикріплюють їх  на зображення дерева.
Будемо сподіватися, що ті побажання природі, які ми написали, обов’язково реалізуються.
ІІІ. Заключна частина
- Чому люди мають берегти природу?
- Доведіть, що від нашої діяльності залежить наше майбутнє.
- Які висновки необхідно зробити?
- Яких правил потрібно дотримуватися в природі?




                   

                   

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Методичні рекомендації з практики «У дитячих оздоровчих таборах»

Професійна підготовка сучасного вчителя з урахуванням запитів й інтересів студентів на заняттях з педагогіки

Вода – невід’ємна частина життя